Forum Wszystko o Stowarzyszeniu Travois ;) Strona Główna Wszystko o Stowarzyszeniu Travois ;)
To nie jest zwykłe forum... to forum o Travois !
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

REGULAMIN SPORTOWYCH WYŚCIGÓW PSICH ZAPRZĘGÓW

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko o Stowarzyszeniu Travois ;) Strona Główna -> Regulaminy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Martynka
Administrator
Administrator



Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 1333
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Travois =D

PostWysłany: Wto 23:40, 11 Lip 2006    Temat postu: REGULAMIN SPORTOWYCH WYŚCIGÓW PSICH ZAPRZĘGÓW

REGULAMIN
SPORTOWYCH WYŚCIGÓW PSICH ZAPRZĘGÓW
8 września 2006



P R E A M B U Ł A
Niniejszy regulamin określa przepisy i wymogi związane z organizacją Sportowych Wyścigów Psich Zaprzęgów w Polsce. Podstawową zasadą sportowych wyścigów psich zaprzęgów jest jednakowy dostęp do uprawiania tego sportu wszystkich zainteresowanych nim osób, bez dyskryminacji z jakiegokolwiek powodu, w duchu sportowej rywalizacji, zgodnej z ideą olimpijską.
Dobro psów i ich humanitarne traktowanie, ich zdrowie i bezpieczeństwo powinny stanowić przedmiot szczególnej troski zarówno ze strony zawodników, jak i organizatorów wyścigów.


ROZDZIAŁ 1

Przepisy ogólne (stosowane do wszystkich rodzajów wyścigów).


1.0 W przypadku wystąpienia sprzeczności miedzy przepisami ogólnymi a przepisami szczegółowymi decydują przepisy szczegółowe.

1.1.0. Zasady uczestnictwa
1.1.1 Maszer startujący w pierwszym etapie wyścigu musi prowadzić ten sam zaprzęg przez całe zawody.
1.1.2 Wszystkie psy biorące udział w wyścigu muszą być zaprzężone na starcie pierwszego etapu. Zaprzęg lub pies, które nie startowały w pierwszym etapie , nie będą dopuszczone do startu w dalszej części wyścigu.
1.1.3 Zaprzęg, maszer lub pies zdyskwalifikowany w trakcie jednego z etapów nie może kontynuować wyścigu.

1.1.4 Zaprzęg, którego całkowity czas przekracza limit czasowy określony dla danego wyścigu, nie będzie dopuszczony do kolejnych etapów wyścigu w tych zawodach.

1.2.0.Wielkość zaprzęgu
1.2.1. Po starcie do pierwszego etapu do zaprzęgu nie może zostać dołączony żaden pies.
1.2.2. Po pierwszym lub kolejnych etapach maszer może dowolnie zmniejszyć wielkość swego zaprzęgu, pod warunkiem, że utrzyma się w minimalnym limicie psów , określonym dla danej klasy.
1.2.3. Zawodnik ponosi odpowiedzialność za dostosowanie wielkości zaprzęgu do swoich możliwości.

1.3.0. Środki medyczne
- na wszystkich zawodach rozgrywanych zgodnie z niniejszym regulaminem stosowane są przepisy dotyczące kontroli antydopingowej oraz lista środków zabronionych ogłaszane corocznie przez PZSPZ.

1.4.0. Wyposażenie
1.4.1. Psy z danego zaprzęgu, maszerzy i wyposażenie muszą być dostępni do kontroli w miejscu wyznaczonym dla zaprzęgów najpóźniej na 10 minut przed startem do wyścigu sprinterskiego i na 1 godzinę przed startem wyścigu średnio i długodystansowego.
1.4.2. Zaprzęg w uprzężach nie może być zatrzymany przez kontrolę dłużej niż do 6 minut przed przewidzianym czasem startu.
1.4.3. Każdy zaprzęg na żądanie Sędziego Głównego musi zostać przedstawiony do kontroli po ukończeniu dowolnego etapu.
1.4.4. Wszystkie elementy wyposażenia muszą być zaakceptowane przez Sędziego Głównego.
1.4.5. Zabronione jest używanie kagańców, obroży zaciskowych bez ograniczników, kolczatek i batów.
1.4.6. Przez cały czas trwania etapu wyścigu zawodnik zobowiązany jest do noszenia numeru startowego w widocznym miejscu.

-
1.5.0. Start
1.5.1.. Dopuszczalne jest udzielenie pomocy zawodnikom w strefie startowej.
1.5.2. Przed wystartowaniem zaprzęg musi się zatrzymać na linii startowej.
1.5.3. Przód pojazdu musi znaleźć się na linii startowej i nie może jej przekroczyć przed sygnałem startu.
1.5.4. Zaprzęg, który się nie znajdzie na starcie w czasie dla niego wyznaczonym lub w ciągu pierwszej połowy przerwy między kolejnymi startami, będzie ogłoszony jako zaprzęg spóźniony.
1.5.5. Zaprzęg spóźniony startuje po wystartowaniu ostatniego zaprzęgu zgłoszonego do jego klasy po ustalonej przerwie między startami kolejnych zaprzęgów lub w czasie wyznaczonym przez Sędziego Czasu. Zaprzęg spóźniony nie może przeszkadzać innym zaprzęgom. Do czasu danego etapu zaprzęgu spóźnionego zostaje doliczona połowa czasu przerwy pomiędzy startami w jego klasie.
1.5.6. Jeśli zaprzęgów spóźnionych jest więcej niż jeden, startują one w początkowo przewidzianej kolejności z przerwami przewidzianymi między startami kolejnych zaprzęgów.
1.5.7. Jeśli w tym samym etapie zaprzęg jest spóźniony po raz drugi, zostaje zdyskwalifikowany. Zaprzęg, który nie opuści strefy startowej przed startem kolejnego zaprzęgu, może zostać zdyskwalifikowany.

1.6.0. Meta
1.6.1. Zaprzęg kończy etap w momencie, gdy maszer przekroczy linię mety.

1.6.3. Maszer nie może przekroczyć lini mety przed liderami zaprzęgu.

1.7.0. Na trasie
1.7.1. Każdy zaprzęg i maszer muszą przebyć całość trasy ustalonej przez organizatorów.
1.7.2. Zaprzęg, który nie pokonał całej trasy danego etapu nie jest dopuszczony do kontynuowania wyścigu.
1.7.3. Jeśli zaprzęg opuścił trasę, maszer obowiązany jest zawrócić zaprzęg do miejsca zboczenia z trasy.
1.7.4. Maszer, który zgodzi się na podwiezienie przez pojazd inny niż jego własny, zostanie zdyskwalifikowany, z wyjątkiem przypadku ucieczki zaprzęgu lub psa.
1.7.5. Maszer, ani prowadzony przez niego zaprzęg nie może przeszkadzać innemu zaprzęgowi.
1.7.6. Zabroniony jest transport pasażera w którymkolwiek momencie wyścigu, z wyjątkiem:
konieczności podwiezienia innej osoby w nagłym wypadku.
1.7.7. Wszystkie zaprzęgi mają prawo do otrzymania takiej samej pomocy ze strony osób funkcyjnych znajdujących się w określonych miejscach wzdłuż trasy i w przypadkach określonych przez Sędziego Głównego.
1.7.8. Zawodnicy w trakcie trwania etapu mogą sobie pomagać we wszelki sposób, dopuszczony przez Sędziego Głównego.
1.7.9. Pomoc asystenta lub widza ogranicza się wyłącznie do przytrzymania pojazdu, z wyjątkiem przypadku, kiedy zbiegły zaprzęg lub pies, nad którym maszer utracił kontrolę może stanowić niebezpieczeństwo dla psów z tego samego zaprzęgu, innych zaprzęgów lub osób.
1.7.10. Nikt oprócz maszera nie może pomagać psom w zaprzęgu biegnąc w ich pobliżu.
1.7.11. Zbiegły zaprzęg lub pies:
1.7.11.1. Wszyscy maszerzy zobowiązani są traktować zbiegłego psa lub zaprzęg jako zwierzęta w niebezpieczeństwie
1.7.11.2. Zbiegły zaprzęg lub pies nie mogą przeszkadzać ani opóźniać innych zaprzęgów, wobec tego :
a) maszer zbiegłego zaprzęgu ma obowiązek schwytania go wszelkimi dostępnymi sposobami możliwie jak najszybciej, aby zapewnić bezpieczeństwo zaprzęgu.
b) w przypadku, gdy maszer nie może szybko i bezpiecznie odnaleźć swojego zaprzęgu ma obowiązek przyjęcia pomocy włącznie z podwiezieniem innym środkiem transportu w celu odszukania zaprzęgu. Odmowa przyjęcia pomocy może spowodować dyskwalifikację tego zawodnika. Decyzja o dyskwalifikacji należy do Sędziego Głównego.
c) wszyscy uczestnicy wyścigu zobowiązani są do podjęcia prób zatrzymania i przytrzymania zbiegłego zaprzęgu.
1.7.11.3. Maszerzy korzystający z innego środka transportu w celu odnalezienia zaprzęgu będą mieli doliczone 20% swojego całkowitego czasu przejazdu etapu, w którym otrzymali pomoc.
1.7.11.4. Zbiegły zaprzęg może wrócić na trasę bez doliczenia czasu pod warunkiem pokonania całości trasy, jeśli maszer uzyskał pomoc z zewnątrz tylko w celu zatrzymania i przytrzymania zaprzęgu lub psa.
1.7.12. W przypadku startu równoległego zaprzęgów lub gdy spotykają się dwie trasy, zaprzęg , którego lider jest pierwszy, ma pierwszeństwo przejazdu.
1.7.13. Kiedy zaprzęgi mijają się w przeciwnych kierunkach na tej samej trasie, zaprzęg jadący w dół ma pierwszeństwo. Na płaskiej trasie Sędzia Główny określa i ogłasza przed rozpoczęciem wyścigu czy pierwszeństwo ma zaprzęg startujący czy wracający.
1.7.14. Kiedy zaprzęg chce wyprzedzić inny zaprzęg, maszer zaprzęgu wyprzedzającego prosi o przejazd, gdy jego lider znajduje się co najmniej 15 metrów od wyprzedzanego pojazdu.
1.7.15. Na żądanie TRAIL / DROGA zaprzęg wyprzedzany musi ustąpić miejsca zaprzęgowi wyprzedzającemu, zjeżdżając na bok trasy i zwalniając.
1.7.16. Na żądanie STOP zaprzęg wyprzedzany musi ustąpić przejazdu zaprzęgowi wyprzedzającemu, zjeżdżając na bok trasy i zatrzymując się.
1.7.17. Zaprzęg wyprzedzony nie może ponownie wyprzedzić:
1.7.17.1. w klasie O i N przed upływem co najmniej 4 minut lub przebyciem 1600 m
1.7.17.2. w klasie A, B, C oraz pulka, skijoring, bikejoring i canicross przed upływem 2 minut lub przebyciem 800 metrów.
1.7.17.3. przerwa ta może być mniejsza, jeśli zgodzą się na to obaj zawodnicy.
1.7.18. Jeśli zaprzęg wyprzedzający poplącze się w wyniku manewru wyprzedzania jego maszer może wymagać od maszera zaprzęgu wyprzedzanego, aby zatrzymał się na maksymalnie jedną minutę w klasach N i O, a na czas 0,5 minuty w pozostałych klasach.
1.7.19. Zaprzęg, który zatrzymał się musi zrobić wszystko, aby zostawić wolny przejazd dla pozostałych zaprzęgów. Limit czasu do ponownego wyprzedzania nie musi być przestrzegany wówczas, gdy wyprzedzający zaprzęg zatrzymuje się z innego powodu niż zaplątanie psów w wyniku wyprzedzania.
1.7.20. Jadące za sobą zaprzęgi muszą utrzymywać odstęp co najmniej 15 metrów, z wyjątkiem przypadku wyprzedzania lub strefy finiszowej.
1.7.21. W strefie finiszowej żaden zaprzęg nie ma pierwszeństwa przejazdu przed innym zaprzęgiem.

1.8.0. Zachowanie
1.8.1. Każdy z maszerów odpowiedzialny jest za zachowanie swoich psów, swego pomocnika i swoje własne na terenie wyścigów oraz na trasie. Zobowiązany jest kierować się etyką i zasadami sportowymi.
1.8.2. Jeśli Sędzia Główny uważa, że zachowanie zawodnika, zaprzęgu czy pomocnika w trakcie trwania zawodów szkodzi obrazowi sportu lub wyścigu zawodnik zostanie zdyskwalifikowany.
1.8.3. Złe traktowanie psów jest zabronione. Jeśli zdaniem Sędziego Głównego maszer źle traktuje psa maszer musi zostać zdyskwalifikowany.
1.9.0. Naruszenie regulaminu.
1.9.1. Osoby funkcyjne muszą zasygnalizować Sędziemu Głównemu naruszenie regulaminu natychmiast po zajściu lub po zakończeniu etapu, w czasie którego naruszenie to miało miejsce.
1.9.2. Maszerzy, którzy chcą zgłosić naruszenie regulaminu przez współzawodnika muszą poinformować o tym osobę funkcyjną na mecie natychmiast po zakończeniu etapu, w czasie którego miał miejsce ten incydent.
1.9.3. Po zgłoszeniu ustnym do Sędziego Głównego musi zostać złożony pisemny raport w ciągu godziny po zakończeniu etapu, w czasie którego miało miejsce naruszenie regulaminu.
1.9.4. Każdy z maszerów lub osób funkcyjnych wskazanych w raporcie o naruszeniu regulaminu może zaprotestować i musi zostać wysłuchany przez Sędziego Głównego.

1.10.0. Postępowania dyscyplinarne.
1.10.1. Karą za naruszenie regulaminu wyścigowego jest upomnienie, ostrzeżenie lub dyskwalifikacja maszera i zaprzęgu. Ustala ją Sędzia Główny. Nie może zostać zastosowane żadne inne postępowanie dyscyplinarne.
1.10.2. Decyzje muszą być ogłoszone jak najszybciej, najpóźniej na dwie godziny przed startem do następnego etapu.
1.10.3. Wszelkie działania dyscyplinarne następujące po zakończeniu wyścigu muszą być przeprowadzone przed rozdaniem nagród.
1.10.4. Decyzja Sędziego Głównego podczas trwania zawodów jest nieodwołalna.
1.10.4.1 Szczególny tryb odwołania od decyzji dyskwalifikacji ogłoszonej przez Sędziego Głównego podczas trwania zawodów do Komitetu Odwoławczego jest przewidziany tylko podczas zawodów rangi Mistrzostw Polski.
1.10.4.2. W skład Komisji Odwoławczej wchodzą 2 osoby spośród sędziów PZSPZ, minimum jedna z uprawnieniami Sędziego Głównego, wyznaczone przez Prezydium Kolegium Sędziów, nie sprawujące funkcji sędziego podczas danych wyścigów mistrzowskich oraz dyrektor dyscypliny, której dotyczy problem.

1.11.0. Ze względu na zaistniałą nadzwyczajną sytuację w czasie trwania zawodów Sędzia Główny może podjąć decyzję o przesunięciu startu lub odwołaniu startu danej klasy, klas bądź całego etapu.

ROZDZIAŁ 2

PRZEPISY DOTYCZĄCE WYŚCIGÓW NA ŚNIEGU

2A Przepisy szczegółowe dla wyścigów zaprzęgów, sprint


2.0.0. Klasy oznaczone są poszczególnymi literami alfabetu.
- . Zaprzęg w klasie N (nielimitowanej) liczy co najmniej 11 psów w pierwszym etapie wyścigu i co najmniej 10 psów w następnych etapach.
- . Zaprzęg w klasie O liczy najwyżej 10 psów i co najmniej 9 psów w pierwszym etapie wyścigu i 8 psów w następnych etapach .
- Zaprzęg w klasie A liczy najwyżej 8 psów i co najmniej 7 psów w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 6 psów w następnych.
- Zaprzęg w klasie B liczy najwyżej 6 psów i co najmniej 5 psów w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 4 psy w następnych.
- Zaprzęg w klasie C liczy najwyżej 4 psy i co najmniej 3 psy w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 2 psy w następnych.
- Zaprzęg w klasie D liczy 2 psy.
2.1.0. Cyframi oznaczone są następujące kategorie dla psów w klasach, w których są podziały na rasy tzn. D, C, B przy czym:
- cyfrą 0 – wszystkie zaprzęgi niezależnie od rasy
- cyfrą 1 – zaprzęgi złożona wyłącznie z siberian husky, alaskan malamutów, samojedów lub psów grenlandzkich – posiadające rodowód FCI lub organizacji współpracujących: American Kennel Club , Kennel Club
- cyfrą 2 – zaprzęgi złożone z alaskan malamutów, samojedów, psów grenlandzkich z rodowodem FCI lub organizacji współpracujących: AKC, KC.


2.2.0. Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych :
-od 12 lat w klasie D
-od 14 lat w klasie C
-od 16 lat w klasie B
-od 18 w klasie A, O i N
2.2.1. Zawodnicy niepełnoletni muszą startować w kaskach ochronnych.
2.3.0. Wyposażenie
2.3.1. Wszystkie psy powinny być zaprzężone w jeden lub dwa rzędy.
2.3.2. Wszystkie psy muszą być przypięte do głównej liny ciągowej liną szyjną i liną ogonową z wyjątkiem lidera lub liderów, które muszą być przypięte liną ogonową i mogą biec z lub bez liny szyjnej. Główna lina ciągowa musi być przypięta do sań za pośrednictwem amortyzatora.
2.3.3. Zaprzęg musi być wyposażony w linę bezpieczeństwa przymocowaną do głównej liny ciągowej. Lina bezpieczeństwa może być użyta do przytrzymania lub przywiązania sań, zabronione jest przywiązywanie się maszera do zaprzęgu.
2.3.4. Sanie muszą być tak skonstruowane, aby maszer mógł jechać na nich swobodnie w pozycji stojącej. Minimalna powierzchnia kosza wynosi 40 x 50cm. Dno kosza powinno być pełne, aby pies mógł być bezpiecznie przewieziony.
2.3.5. Sanie muszą być wyposażone w skuteczny hamulec, kotwicę śnieżną, zderzak, torbę na psa i zwalniacz (brona).
2.3.6. Torba na psa powinna być odpowiednio wentylowana, a więc posiadać wystarczającą ilość otworów lub siatkę, których powierzchnia wentylacyjna musi wynosić minimum 600 cm2. Torba powinna być tak skonstruowana, aby transportowany pies był w niej całkowicie zamknięty.

2.4.0. Sposób pokonywania trasy
2.4.1. Maszer może stać na płozach sań, odpychać się nogą lub biec według własnego uznania.
2.4.2. Każdy pies startujący w danym etapie musi przekroczyć linię mety albo w zaprzęgu, albo wieziony na saniach.
2.4.3. Na trasie pies wypięty z zaprzęgu musi być przewożony w torbie .
2.4.4. Pies, który biegł już danego dnia w jednej klasie nie może wystartować w innej klasie (z wyjątkiem konkurencji dziecięcych).

2B Przepisy szczegółowe dla klasy pulka i skijoring, sprint

2.5.0. Klasy
2.5.1. Zawody mogą być rozgrywane w następujących klasach:
2.5.1.1. Pulka, skijoring: klasa 1 pies ,
2.5.1.2. Klasa nielimitowana: pulka 2 - 4 psy; skijoring 2 psy
2.5.2. Klasy podzielone są na kobiety i mężczyzn (fakultatywne w wyścigach średnio i długodystansowych).
2.5.3 Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych (nie dotyczy zawodników pełnoletnich).
- juniorzy młodsi 14 – 15 lat
- juniorzy starsi 16 – 20 lat

2.6.0. Wyposażenie
2.6.1. Zawodnik odpowiedzialny jest za upewnienie się czy posiadane przez niego wyposażenie spełnia wymogi regulaminu.
2.6.2. Psy muszą być zaprzęgane w :
- pulka – pojedynczy szereg
- skijoring – mogą biec w parze
Pies musi startować w uprzęży, z której samodzielnie nie może się uwolnić.
2.6.3. Skijoring - Pies musi być połączony z narciarzem za pomocą liny (długości min. 2,5 m), wyposażonej w amortyzator, którą narciarz przymocowuje do pasa. Pas powinien mieć szerokości co najmniej 7 cm na obszarze stykającym się z kręgosłupem oraz otwarty zaczep lub karabińczyk (typu panic-snap), aby łatwo można było odczepić linę. Zabronione jest mocowanie pierścienia lub metalowego haczyka na końcu linki.

2.6.4. Pulka musi być:
2.6.4.1. połączona z uprzężą dwoma dyszlami w taki sposób, aby nie mogła najechać na zaprzężonego psa;
2.6.4.2. zbudowana w taki sposób, aby czubki płóz znajdowały się między dyszlami;
2.6.4.3. wyposażona w taki sposób, by obciążenie mogło być stabilnie umocowane;
2.6.4.4. wyposażona w linę, którą narciarz przymocowuje do pasa. Pas powinien mieć szerokości co najmniej 7 cm na obszarze stykającym się z kręgosłupem oraz otwarty zaczep lub karabińczyk (typu panic-snap), aby łatwo można było odczepić linę. Zabronione jest mocowanie pierścienia lub metalowego haczyka na końcu linki.
2.6.5. Pulki, do których zaprzęgane są trzy i więcej psów, muszą być wyposażone w hamulec.
2.6.6. Całkowity ciężar wynosi :
- 1 pies - waga psa x 0,7
- 2 psy - waga obu psów x 0,7
- 3 psy - waga trzech psów x 0,6
- 4 psy - waga czterech psów x 0,5
2.6.7. Do ciężaru pulki zalicza się ciężar pulki, dyszli, uprzęży, lin i balastu.
2.6.8. Zawodnik zobowiązany jest do zaopatrzenia się w balast we własnym zakresie.
2.6.9. Zawodnik może wystartować wyłącznie na nartach biegowych, pozbawionych ostrych krawędzi i okutych czubów. Podczas każdego etapu zawodnik może wymienić tylko jedną nartę. Kijki mogą być wymieniane zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba.

2.7.0. Start i zachowanie na trasie
2.7.1. Zawodnik porusza się na trasie wyłącznie na nartach biegowych.
2.7.2. Zawodnik nie może ciągnąć psa/psów i biec przed nim/nimi. Może on pomóc psu/psom ciągnąc lub popychając pulkę.
2.7.3. Jeśli pies nie jest zdolny do dalszego biegu, zawodnikowi nie wolno ukończyć etapu.
2.7.4. Na pozycji startowej zawodnik musi znajdować się przed linią startu, aż do uzyskania sygnału startu.

2.7.5. Jeśli zaprzęg wystartuje przed sygnałem startu, musi powrócić na linię startu. Powtórny start powinien nastąpić najszybciej jak to możliwe, ale nie mniej niż 10 sekund przed lub po starcie kolejnego zaprzęgu.
2.7.6. Zaprzęg spóźniony na start będzie mógł wystartować jak tylko będzie gotowy, ale nie mniej niż 10 sekund przed lub po starcie kolejnego zaprzęgu.
2.7.7. W obu przypadkach czas liczony jest od czasu startu przewidzianego na liście startowej, a sędzia startu musi zapisuje realny czas startu.
2.7.8. Start może być:
2.7.8.1. pojedynczy - zawodnicy startują w równych odstępach czasowych, wynoszących
a) 30 sekund
b) 60 sekund
c) 90 sekund
d) 120 sekund
Decyzję podejmuje organizator w porozumieniu z Sędzią Głównym
2. masowy - zawodnicy startują równocześnie. Jeśli ilość zawodników to umożliwia, przeprowadza się jednoczesny start wszystkich z jednej linii. Jeśli nie jest to możliwe organizator ma obowiązek przygotować dwie lub więcej linii startu. Odstęp pomiędzy liniami powinien wynosić 10 metrów.
2.7.9. Sygnał startu przy starcie masowym dawany jest dwoma flagami przez startera, który musi stać w miejscu widocznym dla wszystkich zawodników.
2.7.9.1. Sygnał startu podawany jest w sposób następujący:
- minutę przed startem pokazuje „1”
- 30 sekund przed startem starter ustawia ręce nad głową
- 15 sekund przed startem starter opuszcza ręce do wysokości ramion
- sygnał start - starter energicznie opuszcza jednocześnie obie ręce.
2.7.10. Bieg na dochodzenie (wyścig musi składać się z co najmniej dwóch etapów)
2.7.10.1. Do pierwszego etapu start jest pojedynczy i odbywa się według normalnych zasad
2.7.10.2. Start do drugiego etapu zawodnicy startują w odstępach czasowych równych różnicom czasów uzyskanych w poprzednim etapie.

2.8.0. Zalecane dystanse:

RODZAJ ZAWODÓW ZALECANY DYSTANS
Starty indywidualne Klasy 1 pies: 10-30 km
Klasy z większą liczbą psów: 15-30 km
Juniorzy młodsi, juniorzy starsi : 4 km
Juniorzy : 5-7 km
Starty masowe w pulce 10-50 km
Starty masowe w skijoringu 10-30 km
Starty na dochodzenie Klasy 1 pies: 5-15 km
Sztafeta 3 x 5-10 km lub 4 x 5-10 km

2.9.0. Trasa
Ostatnie 150 metrów trasy muszą być na tyle szerokie, aby dwaj konkurenci mogli swobodnie jechać obok siebie (minimum 8 metrów) . W miarę możliwości cała trasa powinna być szerokości min 4m.


2C Przepisy szczegółowe dla wyścigów średnio i długodystansowych

2.10.0.Warunki uczestnictwa
2.10.1. Zawodnicy muszą mieć ukończone 16 lat w klasach 4 i 6 psów, 18 lat w klasach 8 i nielimitowanej oraz 21 lat dla klasy pulka. Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za zgodą opiekunów prawnych.
2.10.2. Zawodnicy mają obowiązek uczestniczenia w odprawie przed wyścigiem. Jest to warunkiem do uczestnictwa w wyścigu.

2.11.0. Klasy:
2.11.1.Wyścigi średniodystansowe :
-klasa 4 psy : 4 psy we wszystkich etapach wyścigu
-klasa 6 psów: min. 5 a max 6 psów w pierwszym, min 4 psy w kolejnych etapach
-klasa 8 psów: min 7 a max 8 psów w pierwszym, min 6 psów w kolejnych etapach
-klasa nielimitowana: min 9 w pierwszym, min 8 w kolejnych etapach.
-pulka 1-4 psów.

2.11.2. W ww. klasach organizator może przewidzieć podział na kategorie jak w wyścigach sprinterskich.
2.11.3.Wyścigi długodystansowe:
-klasa nielimitowana : min 9 w pierwszym, min 8 w kolejnych etapach
-klasa limitowana: min 7 a max 8 psów w pierwszym etapie, min 6 w kolejnych etapach.
2.11.4. W wyścigach średniodystansowych i długodystansowych rozgrywanych w formule powyżej dwóch etapów przysługuje możliwość wymiany: 1 psa w klasie 4 psów , 2 psów w pozostałych klasach średniodystansowych oraz długodystansowych.
2.12.0.Wyposażenie
2.12.1. Wszystkie uprzęże muszą być podszyte wokół szyi i na wysokości klatki piersiowej.
2.12.2. Wybór typu sań należy do maszera, ale muszą być zaaprobowane przez Sędziego Głównego.
2.12.3. Sanie mogą być wymieniane w przewidzianych punktach kontrolnych.
2.12.4.. Sanie muszą być wyposażone w kotwicę, matę śnieżną (bronę) i linę bezpieczeństwa. W klasie 6 psów, 8 i nielimitowanej sanie muszą być wyposażone w dwie kotwice i linę bezpieczeństwa.

2.12.5. Sanie muszą być wyposażone w apteczkę, buty dla każdego psa w zaprzęgu, zapasową uprząż, nóż , kombinerki – jeżeli maszer używa lin ciągowych ze stalowym rdzeniem.
2.12.6. Organizator może wymagać, aby w wyposażeniu sań znajdowały się:
- Śpiwór
- Ciepłe ubranie (parka, buty, rękawiczki, skarpety itp.)
- Kompas
- Latarka, zapałki i podpałka do ognia
- Naczynia kuchenne
- Piła i siekiera
- System uwiązania psów (stake-out)
- Para rakiet śnieżnych z wiązaniami
- dziennej racji pokarmu dla każdego psa oraz maszera

2.12.7. Maszer obowiązany jest nosić numer w sposób określony przez Sędziego Głównego.
2.12.8. Całkowity ciężar przewożony na pulce wynosi: waga psa x 0,7 na 1 psa
- 2 psy - waga obu psów x 0,7
- 3 psy - waga trzech psów x 0,6
- 4 psy - waga czterech psów x 0,5

2.13.0. Na trasie
2.13.1. Jeśli zaprzęg zjedzie z trasy maszer musi wrócić z zaprzęgiem do miejsca, w którym opuścił trasę lub jeśli nie jest to możliwe bez skrócenia trasy i ominięcia punktu kontrolnego, kontynuować bieg do następnego punktu kontrolnego.
2.13.2. Żadnemu z zawodników nie wolno przyjąć pomocy z zewnątrz przy zajmowaniu się psami, oprócz pomocy dopuszczonej przez Sędziego Głównego i oferowanej wszystkim zawodnikom.
2.13.3. Zaprzęg zdyskwalifikowany lub który wycofał się z wyścigu musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim zaprzęgom kontynuującym wyścig.
2.13.4. Maszer zdyskwalifikowany lub który wycofał się z wyścigu musi dojechać do następnego lub najbliższego punktu kontrolnego i zgłosić się do osoby funkcyjnej .
2.13.5. Przepisy dotyczące nagłych wypadków mają zastosowanie w sytuacji, gdy zawodnik fizycznie nie jest w stanie kontynuować wyścigu.
2.13.6. Na obrzeżach trasy nie wolno pozostawiać żadnych odpadków.
2.13.7. Obozowiska powinny być dokładnie sprzątnięte przed
odjazdem zaprzęgu.
2.13.8. Zawodnicy muszą pozbywać się śmieci w miejscach wyznaczonych do tego celu przez organizatora.
2.13.9. Zawodnicy zakładający obóz w pobliżu trasy muszą pozostawić na niej przejazd wolny od psów i jakichkolwiek sprzętów.

2.14.0. Punkty kontrolne
2.14.1. Własne zaopatrzenie oraz karmę dla psów w zamkniętych kontenerach zawodnicy muszą mieć zdeponowane na punktach kontrolnych wyznaczonych przez Sędziego Głównego.
2.14.2. Kontenery oznaczone są etykietą z nazwiskiem i nazwą punktu kontrolnego, w którym mają zostać złożone.
2.14.3. Kontenery rozwożone są przez organizatorów na punkty kontrolne, wybrane przez zawodnika. Organizator może wymagać, aby kontenery zostały dostarczone na miejsce przez samych zawodników lub ich pomocników.
2.14.4. Maszer musi podpisać kartę kontrolną u osoby funkcyjnej, odpowiedzialnej za dany punkt kontrolny przed ponownym wyjazdem na trasę.
2.14.5. W razie nieobecności odpowiedzialnej osoby funkcyjnej na punkcie kontrolnym, maszer musi zgłosić swój przejazd zgodnie z procedurą, określoną przez Sędziego Głównego w takich przypadkach.
2.14.6. Kontrole zaprzęgu i wyposażenia mogą odbywać się na punktach kontrolnych.
2.14.7. Każdy zaprzęg musi być przedstawiony do kontroli na żądanie uprawnionej osoby funkcyjnej.
2.14.8. Zaprzęg zaprzężony nie może być kontrolowany dłużej niż 6 minut.
2.14.9. Kontrola na punktach kontrolnych nie powinna opóźniać zaprzęgów.
2.14.10. Psy niezdolne do kontynuowania wyścigu mogą być pozostawiane tylko na punktach kontrolnych wyznaczonych do tego celu.
2.14.11.. Pozostawiane psy muszą być identyfikowane poprzez:
- Nazwisko i numer maszera
- Miejsce, gdzie ma zostać dostarczony
- Ewentualnie nazwisko osoby uprawnionej do odbioru psa.
- Powodu, dla którego został pozostawiony
2.14.12. Pozostawiony pies musi być uwiązany na stalowej lince lub łańcuchu dopóki nie zostanie odebrany przez upoważnioną osobę.
2.14.13. Psy pozostawione są wyłączone z wyścigu i nie mogą wziąć udziału w dalszych etapach zawodów.
2.14.14. Sędzia Główny lub Szef lekarzy weterynarii mogą zatrzymać zawodnika, aby zreperował lub wymienił wyposażenie niebezpieczne dla psów lub zawodnika.
2.14.15. Sędzia Główny lub Szef lekarzy weterynarii mogą zatrzymać zaprzęg, który potrzebuje wypoczynku.
2.14.16. Sędzia Główny lub Szef lekarzy weterynarii mogą wycofać z wyścigu zaprzęg lub psa, które uznają za niezdolne do kontynuowania wyścigu.
2.14.17. W przypadku, gdy zawodnik dotrze na punkt kontrolny z mniejszą liczbą psów zaprzężonych niż dopuszczalne minimum, Sędzia Główny lub lekarz weterynarii może zezwolić lub zabronić zaprzęgowi kontynuowania wyścigu aż do następnego punktu kontrolnego.

2.15.0. Meta
W wyścigach wieloetapowych całkowity czas maszera to suma czasu osiągniętego na poszczególnych etapach.
W wyścigach długodystansowych i średniodystansowych jednoetapowych czas osiągnięty przez maszera to czas przejazdu, włącznie z postojami na odpoczynek i posiłek, postojami spowodowanymi warunkami atmosferycznymi, czasem straconym w efekcie zjechania z trasy itp.

2.16.0. Przepisy dodatkowe
2.16.1. Organizator może wprowadzić dodatkowe przepisy, wynikające ze specyfiki warunków lokalnych.
2.16.2. Przepisy dodatkowe nie mogą być sprzeczne z przepisami ogólnymi.


ROZDZIAŁ 3

Przepisy szczegółowe dotyczące wyścigów w warunkach bezśnieżnych
3A Przepisy szczegółowe dla dyscypliny Cani-Cross (CC)


.0.0.Canicross : zaprzęg składa się z zawodnika poruszającego się pieszo i psa

3.1.0. Obowiązuje podział na kobiety (CCK) i mężczyzn (CCM) oraz kategorie wiekowe:
młodzicy 12-13** lat Dziewczęta max 2 km
Chłopcy max. 2km
Juniorzy młodsi 14-15**lat Dziewczęta Ok. 3 km
Chłopcy Ok. 3 km
Juniorzy starsi 16-17** lat Dziewczęta Ok. 5 km
Chłopcy Ok. 5 km
Seniorzy * 18-39** lat K 1,5-10 km
M 1,5-10 km
Seniorzy starsi* 40-49** lat K 1,5-10 km
M 1,5-10 km
Weterani* 50 lat i więcej K 1,5-10 km
M 1,5-10 km

Seniorzy starsi* 40-49** lat K 1,5-10 km
M 1,5-10 km
Weterani* 50 lat i więcej K 1,5-10 km
M 1,5-10 km
* podział fakultatywny
** do końca sezonu, w którym maszer kończy dany wiek
3.1.1. . Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za zgodą opiekunów prawnych.

3.2.0.Uprząż psa musi być tak skonstruowana, aby nie mógł się z niej samodzielnie uwolnić.
3.2.1. Pies przypięty jest do maszera za koniec uprzęży za pomocą liny z amortyzatorem. Długość liny nie może być większa jak 2,5 metra - mierzona jest lina rozciągnięta. Pas maszera musi być odpowiedniej szerokości (co najmniej 7 cm) i dostosowany do wymiarów maszera.
3.2.2. Maszerzy nie mogą nosić butów, które mogłyby być niebezpieczne dla psów (twardy protektor, okucia, kolce itp.)
3.2.3. Na starcie maszer ustawia się na linii startowej.
3.2.4. Zawodnik biegnie za psem. Wyprzedzanie psa, ciągnięcie go czy zmuszanie do poruszania się na przód jest zabronione. Jeśli pies nie chce lub nie może dalej biec z jakiegokolwiek powodu, zawodnikowi nie wolno kontynuować etapu.
3.3.0.Start może być:
3.3.1. pojedynczy - zawodnicy startują w równych odstępach czasowych, wynoszących 30 sekund lub 1 minutę.
3.3.2. masowy - zawodnicy startują równocześnie. Jeśli ilość zawodników to umożliwia, przeprowadza się jednoczesny start wszystkich z jednej linii. Jeśli nie jest to możliwe organizator ma obowiązek przygotować dwie lub więcej linii startu. Odstęp pomiędzy liniami powinien wynosić 10 metrów.
3.3.3. Sygnał startu przy starcie masowym dawany jest dwoma flagami przez startera, który musi stać w miejscu widocznym dla wszystkich zawodników.
3.3.3.1. Sygnał startu podawany jest w sposób następujący:
- minutę przed startem pokazuje „1”
- 30 sekund przed startem starter ustawia ręce nad głową
- 15 sekund przed startem starter opuszcza ręce do wysokości ramion
- sygnał start - starter energicznie opuszcza jednocześnie obie ręce.
3.3.4. Bieg na dochodzenie (wyścig musi składać się z co najmniej dwóch etapów)
3.3.4.1. Do pierwszego etapu start jest pojedynczy i odbywa się według normalnych zasad
3.3.4.2. Start do drugiego etapu zawodnicy startują w odstępach czasowych równych różnicom czasów uzyskanych w poprzednim etapie.
3.4.0. Zaleca się organizowanie sztafet klubowych.
3.4.1. W sztafecie startuje po 3 zawodników danego klubu na dystansie 3x1,5-2 km.
3.4.2. Start jest masowy, a organizator musi zapewnić odpowiednią dla liczby startujących strefę zmiany. Zawodnik kończący bieg zostawia swojego psa pomocnikowi, a następnie daje zmianę kolejnemu zawodnikowi .
3.5.0.Dopuszcza się również, z zachowaniem szczególnych warunków bezpieczeństwa - na zasadzie zabawy a nie rywalizacji sportowej, start dzieci w kategoriach:
- dzieci młodsze : wiek 6 – 8 lat, dystans max 500 m.
- dzieci starsze: wiek 9 – 11 lat, max 1 km.
3.5.1.. W kategoriach dzieci młodszych i dzieci starszych zaleca się, aby dziecku towarzyszył na trasie opiekun.
3.5.2. Opiekun może być przypięty za pomocą linki lub smyczy do uprzęży psa. Nie może trzymać dziecka za rękę, ciągnąć go lub nieść.

3B.Przepisy szczegółowe dla dyscypliny bikejoring (BJ)

3.6.0. Dyscyplina Bikejoring -: zaprzęg w tej dyscyplinie składa się z maszera , poruszającego się na rowerze, na którym może pedałować i 1 psa .
3.6.1. Obowiązuje podział na kobiety (BJK) i mężczyzn (BJM) oraz kategorie wiekowe:
-juniorzy: 14 – 17 lat
-seniorzy : 18 – 49 lat
- weterani : 50 lat i więcej
PZSPZ dopuszcza możliwość prowadzenia odrębnej klasyfikacji dla zaprzęgów z psami rasowymi

3.6.2. Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za zgodą opiekunów prawnych.
3.6.3. Uprząż psa musi być tak skonstruowana, aby nie mógł się z niej samodzielnie wydostać.
3.6.4. Pies ciągnie rower za pomocą liny z amortyzatorem, z jednej strony przymocowanej do końca uprzęży z drugiej do roweru. Długość liny nie może przekraczać 3 metrów (mierzy się linę rozciągniętą).
3.6.5. Rower musi być wyposażony w skutecznie działające hamulce, niezależne na każde koło, oraz pałąk lub wysięgnik zabezpieczający linę przed wkręceniem się w przednie koło.
3.6.6. Na starcie maszer ustawia przednią krawędź przedniego koła na linii startu.
3.6.7. Zawodnik jedzie za psem. Wyprzedzanie psa, ciągnięcie go czy zmuszanie do poruszania się na przód jest zabronione. Jeśli pies nie chce lub nie może dalej biec z jakiegokolwiek powodu, zawodnikowi nie wolno kontynuować etapu.
3.6.8. Kaski ochronne są obowiązkowe.

3C. Przepisy szczegółowe dla dyscypliny wyścigi zaprzęgów

3.7.0. Klasy oznaczone są poszczególnymi literami alfabetu.
- Zaprzęg w klasie A liczy najwyżej 8 psów i co najmniej 7 psów w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 6 psów w następnych.
- Zaprzęg w klasie B liczy najwyżej 6 psów i co najmniej 5 psów w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 4 psy w następnych.
- Zaprzęg w klasie C liczy najwyżej 4 psy i co najmniej 3 psy w pierwszym etapie wyścigu, co najmniej 2 psy w następnych.
- Zaprzęg w klasie D liczy 2 psy.
3.7.1. Cyframi oznaczone są następujące kategorie dla psów w klasach, w których są podziały na rasy tzn. D, C, B przy czym:
- cyfrą 0 – wszystkie zaprzęgi niezależnie od rasy
- cyfrą 1 – zaprzęgi złożona wyłącznie z siberian husky, alaskan malamutów, samojedów lub psów grenlandzkich– posiadające rodowód FCI lub organizacji współpracujących: American Kennel Club , Kennel Club
- cyfrą 2 – zaprzęgi złożone z alaskan malamutów, samojedów, psów grenlandzkich z rodowodem FCI lub organizacji współpracujących: AKC, KC.


3.7.3. Zawodnicy niepełnoletni mogą brać udział w wyścigach wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych :
-od 12 lat w klasie D
-od 14 lat w klasie C
-od 16 lat w klasie B
-od 18 w klasie A
3.7.4. Zawodnicy muszą startować w kaskach ochronnych.
3.7.5. Psy muszą być zaprzężone w pojedynczą lub podwójną linię.
3.7.6. Psy muszą być przypięte do głównej liny ciągowej linami szyjnymi do obroży i linami ogonowymi. Główna lina ciągowa musi być połączona z wózkiem za pośrednictwem amortyzatora.
3.7.7. Zaprzęg musi być wyposażony w linę bezpieczeństwa przymocowaną do głównej liny
ciągowej. Lina bezpieczeństwa może być użyta do przytrzymania lub przywiązania pojazdu,
zabronione jest przywiązywanie się maszera do zaprzęgu


3.7.8. Wózek musi być wyposażony w skutecznie działające hamulce : min na tylnych kołach w wózku trzykołowym oraz na wszystkich kołach w wózku czterokołowym, stosowane mogą być pojazdy 3 lub 4 kołowe. Zaleca się wyposażenie wózka w zderzak, zabezpieczający przed najechaniem psów kołem.
3.7.9. Dla zaprzęgów w klasie B zaleca się wózki 4 kołowe, w klasie A obowiązują wózki czterokołowe.
3.7.10. W klasie D (2 psy) zaleca się pojazdy dwukołowe - hulajnoga, dopuszczając użycie wózków trzykołowych. Hulajnoga musi być wyposażona w skutecznie działające hamulce, niezależne na każde koło.
3.7.11. Jeśli któryś pies z jakiegokolwiek powodu nie chce dalej biec na przód, zawodnikowi nie wolno kontynuować wyścigu chyba, że organizator przewidział punkty kontrolne, w których można pozostawić pod opieką psy, lub wózek jest wyposażony w specjalną torbę do przewozu psa. W tym przypadku zawodnik musi posiadać w wyposażeniu łańcuch długości maksymalnie 1 metr z karabińczykami na obu końcach, by mógł przywiązać psa na punkcie kontrolnym. Ze względów bezpieczeństwa nie wolno przewozić na wózkach psów niezdolnych do kontynuowania wyścigu o własnych siłach, o ile wózek nie jest wyposażony w specjalną torbę.


ROZDZIAŁ 4

SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY ORGANIZACYJNE


4.0.0. Przepisy ogólne
4.0.1. Przepisy te mają na celu ujednolicenie organizacji wyścigów i zapewnienie przeprowadzenia wyścigów w najlepszych warunkach oraz na jak najwyższym poziomie.
4.0.2 Wybór klas i kategorii zależy od organizatora pod warunkiem, że wyraźnie określi na formularzu zgłoszeń jakie klasy i jakie kategorie mają prawo startu na danych wyścigach. W przypadku organizowania Mistrzostw Polski oraz zawodów zaliczanych do Pucharu Polski organizator ma obowiązek uwzględnić wszystkie klasy i kategorie w wybranych dyscyplinach.

4.1.0. Określenia
4.1.1. Organizator sportowy: licencjonowany klub (kluby) sportowe zrzeszone w Polskim Związku Sportu Psich Zaprzęgów., podejmujący się organizacji zawodów.
4.1.2. Organizator techniczny: grupa osób, która w uzgodnieniu z organizatorem sportowym odpowiedzialna jest za techniczne zorganizowanie wyścigu.
4.1.3. Wyścig: zawody rozgrywane w 1 lub kilku dyscyplinach, mogące składać się z wielu etapów. Zawody rozpoczyna odprawa zawodników przed startem do pierwszego etapu, a kończy ceremonia dekoracji.
4.1.4. Etap: pokonanie całej długości trasy jeden raz.
4.1.5. Teren wyścigów: składa się z parkingów, stref zarezerwowanych dla widzów i dla zaprzęgów, strefy startu, strefy mety, tras i miejsc przeznaczonych dla gości oficjalnych.
4.1.6. Parking dla maszerów: strefa wyznaczona przez organizatora do zatrzymania się pojazdów zawodników.
4.1.7. Stake-out: strefa wyznaczona dla psów, maszerów, gdzie przebywają oni poza właściwym biegiem.
4.1.8. Strefa startowa : część trasy o długości 30 metrów od linii startu, na której dopuszczona jest pomoc zaprzęgowi.
4.1.9. Strefa finiszowa/metowa: część trasy aż do linii mety, długości co najmniej-skreślić 800 metrów, w której nie obowiązują przepisy dotyczące wyprzedzania.
4.1.10. Osoba funkcyjna: osoba wyznaczona przez organizatora lub osobę odpowiedzialną za przestrzeganie regulaminu, upoważniona do działania w ich imieniu w określonym zakresie.
4.1.11. Zawodnik/maszer: osoba prowadząca zaprzęg psów, zgłoszona do startu w wyścigach.
4.1.12. Pomocnik/handler: osoba wyznaczona przez organizatora lub samego maszera do pomocy zawodnikowi na starcie, mecie i punktach kontrolnych.
4.1.13. Sytuacja nagła: każda sytuacja stwarzająca zagrożenie dla psów, ludzi i mienia.
4.2.0. Administracja
4.2.1. Organizator wyścigów musi zapewnić udział odpowiedniej ilości osób funkcyjnych do prawidłowego przebiegu wyścigów. Organizator ma obowiązek upewnić się, że wyznaczone osoby potrafią pełnić powierzone im funkcje i znają regulamin.
4.2.2. Zalecana lista osób funkcyjnych:
4.2.2.1. Sędzia Główny [Race Marshall]
4.2.2.2. Kierownik trasy - odpowiedzialny z sprawy techniczne na trasie
4.2.2.3. Obserwatorzy trasy - osoby funkcyjne odpowiedzialne przed Sędzią Głównym
4.2.2.4. Sędzia czasu , sędzia startu , sędzia mety
4.2.2.5. Szef Lekarzy Weterynarii / Sędzia Animal Welfare
4.2.2.6. Sekretariat wyścigów
4.3.0. Stosowanie przepisów
4.3.1. Sędzia Główny i Sędziowie wyścigów muszą mieć licencje sędziowskie Polskiego Związku Sportu Psich Zaprzęgów.
4.3.2. Sędzia Główny jest władzą zwierzchnią wyścigów. Jest on jedyną osobą funkcyjną, która może podjąć decyzję o dyskwalifikacji. Sędzia Główny nie może być jednocześnie uczestnikiem wyścigu.
4.3.3. Sędziowie wyścigu mają obowiązek egzekwować przestrzeganie regulaminu, nie mają prawa dyskwalifikacji. Nie pełnią swej funkcji podczas trwania biegu klasy, w której sami startują i nie mogą brać udziału w obradach Jury nad protestami dotyczącymi tej klasy.
4.3.4. Tylko sędziowie i lekarz weterynarii mają prawo wystąpienia o ukaranie zawodnika.

4.4.0. Zasady uczestnictwa
4.4.1. Zgłoszenie
4.4.1.1.Organizator ma prawo wprowadzenia limitu ilości zgłoszeń na danych zawodach.
Limit zgłoszeń musi być ogłoszony przez organizatora najpóźniej 30 dni przed zawodami.

4.4.1.2. Zgłoszenie musi być dostarczone przed rozpoczęciem zawodów w sposób i w czasie określonym przez organizatora wyścigu.
4.4.2. Psy
4.4.2.1. Przed startem może być wymagane przeprowadzenie klinicznego badania psów przez lekarza weterynarii wyścigu, jako warunek dopuszczenia do biegu
4.4.2.2. Psy uczestniczące w wyścigu muszą mieć ukończone 12 miesięcy, zaś w przypadku klas pulka, skijoring oraz średniodystansowych i długodystansowych, co najmniej 18 miesięcy; minimalna waga psa zaprzęgowego wynosi 12 kg w kondycji sportowej.
4.4.2.3. Wszystkie psy zgłoszone do zawodów Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, w celu identyfikacji, muszą być oznaczone mikrochipem.

4.4.3. Choroby
4.4.3.1. Żaden pies, ani sprzęt pochodzące z terenu hodowli, gdzie stwierdzono wystąpienie wścieklizny, nosówki, zakaźnego zapalenia wątroby, lepstospirozy, parwowirozy lub innej choroby zakaźnej nie mogą zostać dopuszczone do wyścigu.
4.4.3.2. Jeśli lekarz weterynarii stwierdzi u psa/psów, obecnych na terenie wyścigów objawy choroby zakaźnej, zaprzęg zostanie zdyskwalifikowany i musi natychmiast opuścić teren wyścigów.
4.4.3.3. Wszystkie psy obecne na terenie wyścigu muszą posiadać aktualne szczepienia przeciwko wściekliźnie, nosówce, zakaźnemu zapaleniu wątroby, parwowirozie, leptospirozie i kaszlowi kennelowemu.

4.5.0. Przepisy dotyczące startu i mety
4.5.1. Identyfikacja: na wyścigach każdy z psów musi mieć sprawdzony mikrochip oraz dokumenty potwierdzające stan zdrowia oraz pochodzenie psa ( kategoria 1 i 2) przed startem do pierwszego etapu
4.5.2. Przerwy między startami. Zaleca się, aby przerwy między startami wynosiły:
-pół (1/2) minuty lub jedna (1) minuta dla klas pulka, skijoring, canicross
-jedna (1) minuta lub dwie (2) minuty dla klas liczących do 8 psów, bikejoring ,
-dwie (2) minuty lub trzy (3) minuty dla klas liczących 8 psów i więcej.
Wyjątek - start masowy, start równoległy (parami), bieg na dochodzenie, sztafeta

4.5.3. Kolejność startów
38.4.1. Listę startową zatwierdza Sędzia Główny. Forma przydzielania numerów startowych musi być zaznaczona na informacji o wyścigu.
4.5.4. Wyznaczony porządek startów nie może być zmieniony ani przez dodanie, ani przez zastąpienie zawodnika. Zawodnicy, którzy zgłosili się po przydzieleniu numerów startowych wystartują w kolejności zgłaszania się.
4.5.5. W wyścigach ze startami pojedynczymi wyznaczona kolejność startów jest następująca : zaprzęg numerem 1 startuje jako pierwszy, zaprzęg z numerem 2 startuje jako drugi...., itd...
4.5.6. Po pierwszym etapie kolejność startów zależy od całkowitego czasu przejazdu uzyskanego podczas poprzednich etapów: najszybszy zaprzęg startuje jako pierwszy, drugi jako drugi, ... itd.
4.5.7. Przy startach parami kolejność startów pierwszego dnia wyznaczona jest przez losowanie i tak : numer 1 i 2 startują jako pierwsi, numer 3 i 4 jako drudzy, ... itd.
4.5.8. W przypadku osiągnięcia jednakowego czasu przez zaprzęgi ich kolejność startów do następnego etapu powinna być odwrotna niż w poprzednim etapie.

4.6.0.Klasyfikacja
4.6.1. Klasa jest klasyfikowana w przypadku, gdy w pierwszym etapie wystartują co najmniej trzy zaprzęgi. W zawodach Pucharu Polski i Ligi Zaprzęgowej dopuszcza się możliwość startu niepełnej klasy, przy czym punktacja w danej klasie przedstawia się następująco:
1 miejsce – 200 pkt.
2 miejsce – 100 pkt

4.6.2. Klasyfikacja końcowa
4.6.2.1. Zaprzęg, który uzyska najkrótszy całkowity czas w swojej klasie zostanie ogłoszony zwycięzcą tej klasy.
4.6.2.2. Zaprzęgi, których całkowity czas jest jednakowy, uzyskują ex-equo wyższe miejsce, następne miejsce pozostaje wolne. Nagrody dla miejsc zdobytych ex-aequo muszą być jednakowo podzielone.
4.6.2.3. Wszyscy uczestnicy wyścigu muszą zostać ujęci w pisemnej klasyfikacji końcowej.
4.6.2.4. Zawodnicy nie startujący w danym etapie z innych względów niż dyskwalifikacja muszą być zaznaczeni na liście startowej/wyników literami NS lub NAS (nieobecny na starcie / not at start).
4.6.2.5. Zawodnicy, którzy nie ukończyli etapu z innego powodu niż dyskwalifikacja muszą być zaznaczeni na liście startowej/wyników literami NF lub NAF (nieobecny na finiszu/mecie / not at finish)
4.6.2.6. Zawodnicy zdyskwalifikowani muszą być zaznaczeni na liście startowej/wyników literami DS. lub DIS (dyskwalifikacja/disqualified)
4.6.2.7.Zaprzęgi spóźnione muszą być zaznaczone na liście startowej/wyników literami LT lub LST (spóźniony na starcie/ late starting time).

4.7.0. Czas dyskwalifikujący
Ewentualny limit czasu musi być określony w informacji o wyścigu i musi być zaznaczone jakich klas on dotyczy. Limit czasu odnosi się do realnego czasu przejazdu zawodnika.
4.8.0. Wymagania dotyczące trasy
4.8.1. Trasa powinna być bezpieczna dla zawodników i psów. Podczas przygotowywania trasy należy zwrócić szczególną uwagą na zakręty i zjazdy. Całość trasy musi być tak przygotowana, aby była bezpieczna dla największych i najszybszych zaprzęgów, biorących udział w wyścigu.
4.8.2. Trasa nie może krzyżować się. W miarę możliwości należy unikać pokonywania tej samej trasy więcej niż raz w ciągu tego samego etapu. Jeśli jest to niemożliwe, ponowne wykorzystanie trasy lub jej fragmentu może odbyć się tylko raz podczas jednego etapu. Rozwidlenia powinny znajdować się poza strefami startową i finiszową.
4.8.3. Trasa powinna być w miarę możliwości tak szeroka, aby umożliwić bezpieczne wyprzedzanie.
4.8.4. Odległość pomiędzy poszczególnymi trasami powinna być na tyle duża, aby zaprzęgi nie przeszkadzały sobie wzajemnie.
4.8.5. Z trasy nie powinien być widoczny stake-out ani parking.
4.8.6. W miarę możliwości trasa nie powinna biec po czy przecinać dróg publicznych, jeśli jest to niemożliwe należy uzyskać zgodę odpowiednich władz, zabezpieczyć zamknięcie ruchu kołowego. W miejscach tych powinny znajdować się osoby funkcyjne.
4.8.7. W przypadku, gdy trasa przebiega wzdłuż urwiska zaleca się staranne odgrodzenie jej np. taśmami, słomą, oznakowanie (żółty trójkąt) i ewentualne ustawienie osób funkcyjnych.
4.8.8. W przypadku przejazdu przez kładkę czy mostek zaleca się wyłożenie ich matami lub staranne wysypanie śniegiem.
4.8.9. Przy wytyczaniu trasy z użyciem taśm należy powiesić je na takiej wysokości, aby były dobrze widoczne dla psów.
4.8.10. Zalecana szerokość trasy sprinterskiej wynosi 3 metry. W miejscach zwężenia trasy powinny być umieszczone znaki ostrzegawcze (żółty trójkąt). Trasa sprinterska powinna być tak przygotowana, aby umożliwiała rozwijanie jak największych prędkości. Na trasie sprinterskiej nie powinny znajdować się zjazdy lub podjazdy o kącie większym jak 35 0 (oznakowanie żółty trójkąt). 4.8.11. Strefa startowa (korytarz startowy) musi mieć 30 m długości i być zorganizowana w taki sposób, aby można było z niej wyprowadzić cały zaprzęg.
4.8.12. Strefa finiszowa musi mieć 800 m długości i być odpowiednio szeroka, aby zaprzęgi mogły się swobodnie wyprzedzać. W strefie finiszowej nie powinno być ostrych zakrętów.
4.8.13. Linie startu i mety muszą być wyraźnie widoczne.
4.8.14 Przepisy szczegółowe dla wyścigów w warunkach bezśnieżnych (dry-land)
4.8.14.1. Trasa nie powinna przebiegać po drogach asfaltowych lub o szorstkiej, ostrej czy bardzo twardej nawierzchni. Jeżeli nie można tego uniknąć odcinki te nie powinny przekroczyć 5% całej długości trasy.
4.8.14.2. Start na stromym zjeździe jest niedopuszczalny.
4.8.14.3. W klasie canicross pkt 41.14.1. nie ma zastosowania.
4.9.0. Dystanse. Uwaga: Jeśli nagłe okoliczności zmuszają organizatorów do skrócenia tras, skrócenie nie może przekroczyć 25% dotychczasowej długości tras.
4.9.1. Wyścigi sprinterskie:
4.9.1.1. Dystans każdego etapu nie musi być jednakowy, ale najkrótszy etap powinien przypaść pierwszego dnia. Długości kolejnych etapów nie powinny przekroczyć 150% długości pierwszego etapu.
4.9.1.2. Zalecane dystanse - wyścigi zaprzęgów na śniegu
Klasa „N” (nielimitowana) - 18 km do ostatniego weekendu stycznia, następnie 20 km;
Klasa „O” - 16 km do ostatniego weekendu stycznia, następnie 18 km;
Klasa „A” - 14 km do ostatniego weekendu stycznia, następnie 16 km;
Klasa „B” - 9 km do ostatniego weekendu stycznia; następnie 12 km;
Klasa „C” - 6 km do ostatniego weekendu stycznia, następnie 8 km;
Klasa „D” - 4 km do ostatniego weekendu stycznia, następnie 6 km;
4.9.1.3. Zalecane dystanse - wyścigi zaprzęgów w warunkach bezśnieżnych:
-klasa D : minimum 3 km, max około 5 km
-klasa C : minimum 5 km, max około 7 km
-klasa B : minimum 7 km, max około 10 km
-klasa A : minimum 9 km, max około 12 km
4.9.1.4. Dystanse dla dyscypliny: Pulka i Skijoring Kobiety i Mężczyźni – patrz rozdz. 2, pkt. 2.8.0.
4.9.1.5. Bikejoring : 6 – 8 km
4.9.1.6.Canicross – patrz rozdz.3 pkt. 3.1.0.
4.9.2.. Wyścigi średniodystansowe :
- klasa 4 psów – „Mid Sport”; minimum 20 km, max 25 km na etap.
- klasa 6 psów, klasa 8 psów, klasa nielimitowana, pulka – „Mid ”;
minimum 40 km, max 100 km na etap.

4.9.3. Wyścigi długodystansowe :
- wieloetapowe - minimum 100 km na etap
- jednoetapowe - minimum 160 km.

4.10.0. Znakowanie: trasa musi być oznakowana w sposób widoczny, a znaki powinny być umieszczone tak aby maszer nie miał wątpliwości, jaki ma obrać kierunek. Znaki powinny być pomalowane tylko z jednej strony, aby wskazać właściwy kierunek przebiegu trasy. Średnica znaku musi wynosić co najmniej 33 cm. Znaki umieszcza się w odległości około 1 m od brzegu trasy i na wysokości od 60 do 120 cm od ziemi lub powierzchni śniegu. Znaki powinny być widoczne z odległości około 50 m. Powinny być tak umieszczone, aby nie stwarzały niebezpieczeństwa dla psów i zawodników. Również materiał, z którego zostały wykonane nie powinien stanowić zagrożenia dla uczestników wyścigów.
4.10.1. Znaki dla poszczególnych klas powinny być oznakowane symbolem danej klasy : białymi literami w środku znaku.
4.10.2. Informacja o pokonanym dystansie - czarne cyfry na białym tle - powinna być umieszczona nad niebieskim znakiem.
4.10.3. Informacja o dystansie, który został jeszcze do pokonania - ujemna czarna cyfra na białym tle - powinna być umieszczona nad niebieskim znakiem.
4.10.4. Czerwony okrągły znak informuje o zakręcie. Muszą być umieszczone na wszystkich rozwidleniach i skrzyżowaniach, na których nastąpi zmiana kierunku, a także przed zakrętami trasy. Ustawia się je w odległości około 20 metrów od zakrętu po tej stronie, w którą będzie zakręt.
4.10.5. Według tej samej zasady znakuje się niewidoczne zakręty.
4.10.6. Niebieski kwadrat oznacza „prosto”, „jesteś na dobrej drodze”. Może być ustawiony po dowolnej stronie trasy. Na trasie sprinterskiej można ustawiać je co 1 km. Co 5 km powinny być umieszczone razem ze znakami wskazującymi przebyty dystans i dystans pozostały do przejechania.
4.10.7. Znaki niebieskie ustawiane są w odległości około 20 m po rozwidleniu czy skrzyżowaniu, aby upewnić zawodnika, że znajduje się na właściwej trasie - w miarę możliwości powinny być widoczne z miejsca zmiany kierunku.
4.10.8. Na skrzyżowaniach i rozwidleniach, przez które trasa przebiega prosto powinny być ustawione zarówno 20 m przed, jak i 20 m za skrzyżowaniem/rozwidleniem.
4.10.9. Trudne skrzyżowania czy rozwidlenia powinny być dodatkowo zagrodzone (taśmą, słomą, itp.). Zagrodzenie to nie może być niebezpieczne dla psów czy zawodników.
4.10.10. Jeżeli znaki niebieskie ustawiane są po skrętach nie dotyczących wszystkich tras - na znaku muszą znajdować się symbole klasy, której dotyczyła zmiana kierunku (takie same, jak na znaku czerwonym przed skrętem).
4.10.11. Żółty trójkąt oznacza „uwaga”, „niebezpieczeństwo”. Mogą być umieszczane po jednej lub po obu stronach trasy. Wskazują miejsca, gdzie zaleca się zwolnienie lub zachowanie szczególnej ostrożności: stromy zjazd, ostry zakręt, oblodzony przejazd, most, droga kołowa, itp. Ustawia się je w odległości około 20 m przed niebezpiecznym miejscem.
4.10.12. Jeśli niebezpieczny jest pewien odcinek trasy, wówczas umieszcza się dwa trójkąty jeden nad drugim na początku strefy. Koniec strefy niebezpiecznej oznacza się przekreślonym żółtym trójkątem.
4.10.13. Wszystkie miejsca oznaczone trójkątami powinny być omówione na odprawie zawodników.
4.10.14. Punkty kontrolne oznacza się białymi, prostokątnymi tablicami z czarnymi napisami.
4.10.15. „ Koniec korytarza startowego” musi być oznakowany po obu stronach trasy (np. dwa niebieskie kwadraty).
4.10.16. „Strefa finiszowa” oznacza się białym znakiem (lub dwoma) z cyfrą 800 lub dwoma niebieskimi kwadratami po obu stronach trasy.
4.10.17. Na rozwidleniach, gdzie różne klasy zostaną skierowane na różne trasy należy ustawić osobę funkcyjną, która będzie odpowiedzialna za właściwe przestawianie blokady, a w razie potrzeby wskaże zawodnikom właściwą trasę.
4.10.18. Wygrodzenie tras lub obecność osoby funkcyjnej nie oznacza, że można zaniechać normalnego znakowania.
4.11.0. Temperatura – wyścigi w warunkach bezśnieżnych
4.11.1. W strefie startowej musi wisieć termometr zawieszony w cieniu, na wysokości około 1 m nad ziemią. W zależności od pomiaru temperatury zawody mogą być rozgrywane w następujący sposób:
-poniżej 160C - normalne zawody
-od 16 do 200C - dystans nie powinien przekraczać dystansu minimalnego określonego
w pkt. 4.9.1.3.
-od 20 0C nie mogą startować zaprzęgi i bikejoring, dopuszczony jest start canicrosu.

4.11.2. Z chwilą, gdy temperatura osiągnie 180C Sędzia Główny musi zwołać zebranie z oficjalnym lekarzem weterynarii, aby podjąć decyzję o czasowym lub ostatecznym wstrzymaniu wyścigu. W przypadku definitywnego wstrzymania wyścigu Sędzia Główny wraz z lekarzem weterynarii sporządza raport, który podpisuje też organizator wyścigu. W przypadku różnic zdań obowiązuje decyzja lekarza weterynarii – Sędziego Animal Wealfare.
4.11.3. Na trasie wyścigów canicross powinny być dostępne punkty z wodą dla ewentualnego schłodzenia psów.
4.12.0. Pies, który biegł już danego dnia w jednej klasie nie może wystartować w innej klasie (z wyjątkiem konkurencji dziecięcych canicross).
-4.13.0. Dopuszczalny sezon organizacji oficjalnych wyścigów w warunkach bezśnieżnych jest następujący:
-wyścigi zaprzęgów, bikejoring: od 30 września do 1 maja
-Canicross: cały rok


ROZDZIAŁ 5

ZAWODY OFICJALNE, EKIPY


5.0.0. Zawody oficjalne to zawody wpisane do kalendarza Polskiego Związku Sportu Psich Zaprzęgów, spełniające kryteria dystansów, klas, kategorii i organizacyjne, rozgrywane w optymalnych warunkach, sędziowane przez sędziów PZSPZ wg Regulaminu Sportowych Wyścigów Psich Zaprzęgów PZSPZ.
5.0.1. Mistrzostwa Polski są rozgrywane zarówno na śniegu, jak i w warunkach bezśnieżnych.
5.0.2. Do udziału w zawodach zaliczanych do Pucharu Polski oraz w Mistrzostwach Polski uprawnieni są wyłącznie zawodnicy posiadający licencje zawodnika PZSPZ.
5.0.3. Zaleca się, aby od dzieci i juniorów nie pobierać opłat startowych.
5.1.0. Przepisy dotyczące ekip
5.1.1. W zawodach rangi międzynarodowej każdy zawodnik jest członkiem ekipy krajowej.
Kapitan ekipy wyznaczony przez związek krajowy odpowiedzialny jest za ekipę.
5.1.2. W zależności od decyzji organizatorów wyścigów zasada ta może obowiązywać również na innych wyścigach (w tym krajowych) w odniesieniu do członków klubów.
5.1.3. Kapitan jest łącznikiem pomiędzy organizatorami a członkami ekipy.
5.1.4. Kapitan z chwilą przybycia na miejsce wyścigów musi zgłosić się do organizatora (do biura zawodów) poinformować o miejscu swojego pobytu podczas wyścigów.
5.1.5. Każda wiadomość, jaką ma otrzymać zawodnik, uważana jest za dostarczoną z chwilą przekazania jej kapitanowi ekipy.


ROZDZIAŁ 6

DOBROSTAN ZWIERZĄT


6.0.0. Tylko oficjalni lekarze weterynarii wyścigów mają prawo podawać leki psom podczas trwania zawodów.
6.0.1. Wszystkie pojazdy służące do transportu psów muszą być odpowiednio izolowane od skrajnych warunków zewnętrznych, np. temperatura, wilgotność, wiatr, jak również przed spalinami.
6.0.1. Psy muszą być transportowane w sposób zabezpieczający je przed ucieczką, poranieniem się i innymi urazami.
6.0.2. Boksy stosowane do przewozu psów powinny mieć takie wymiary, aby psy mogły swobodnie zmieniać w nich pozycję, stanąć i położyć się, muszą posiadać wyściółkę.
6.0.3. Psy nie mogą być w żaden sposób przywiązane w swoich boksach.

6.0.4. Psy w ilości ponad 1 nie mogą być przewożone ani przetrzymywane luzem, tzn. nie w klatkach czy boksach, w żadnym pojeździe kołowym. Pies przewożony luzem musi być zabezpieczony przed skutkami ewentualnego wypadku. Nie wolno przewozić/przetrzymywać psa w bagażniku samochodu typu sedan.
6.0.5. Na terenie zawodów psy nie znajdujące się w przyczepie lub pojeździe muszą być pod stałą opieką ich opiekunów. Nie wolno pozostawiać psów na uwiązach ( łańcuch) na noc ( 23:00 – 6:00) W czasie trwania zawodów na ich terenie obowiązuje zakaz puszczania psów luzem.

6.0.6. Łańcuchy na stake-out muszą być odpowiedniej długości, aby psy mogły się swobodnie poruszać. Stake-out wykonane z lin muszą być w dobrym stanie technicznym, aby nie stwarzały zagrożenia dla psów.

Pojawiło się kilka zmian np., że w bikejoringu rower MUSI być wyposażony w pałąk więc pomyślałam, że warto żebyście przeczytali nowy regulamin =D


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko o Stowarzyszeniu Travois ;) Strona Główna -> Regulaminy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin